Multisensoryka to przede wszystkim ukierunkowana zabawa mająca na celu poznawanie świata za pomocą zmysłów, której celem jest optymalne wspieranie rozwoju mózgu i posługiwania się zmysłami. Podczas zajęć Multisensoryki dostarczamy dzieciom bardzo różnorodnych bodźców wspierających ich integrację sensoryczną. Stymulujemy wszystkie zmysły: wzroku, dotyku, węchu, słuchu, smaku, czucie głębokie, równowagę.
Rozwojowych: wspieranie całościowego rozwoju dziecka (rozwój połączeń nerwowych w mózgu dziecka)
Profilaktycznych: powstrzymuje deficyty sensoryczne, czyli zbyt małą ilość różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju
Relaksacyjnych: wyciszenie, rozluźnienie, budowanie poczucia bezpieczeństwa
Zabawowych: uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej w formie zabawowej, elastyczne podejście – wychodzenie ze schematów
Relacyjnych: rozwijanie umiejętności współpracy z innymi, pogłębianie relacji, budowanie świadomości ciała i przestrzeni
Edukacyjnych: wpieranie rozwoju poznawczego (m.in. opis elementów świata, poznanie związków przyczynowo – skutkowych, prezentacja procesów przemian substancji)
Skirningowych (przesiewowych): możliwość określenia profilu sensorycznego dziecka (w przypadku, kiedy dziecko w przesadny sposób dąży lub stroni od konkretnych bodźców sensorycznych, jest to sygnał sugerujący zaburzenia integracji sensorycznej)
Motorycznych: usprawnienie małej motoryki (pracy dłoni i stóp) mającej wpływ na rozwój mowy.
Multisensoryka to angażowania wielu zmysłów jednocześnie w procesie uczenia się lub doświadczania świata. Multisensoryka w przedszkolu, takim jak Pomarańczowa Ciuchcia, to przede wszystkim ukierunkowana zabawa mająca na celu poznawanie świata za pomocą zmysłów. Jej celem jest optymalne wspieranie rozwoju mózgu i posługiwania się zmysłami. Podczas zajęć Multisensoryki dostarczamy dzieciom bardzo różnorodnych bodźców wspierających ich integrację sensoryczne, stymulujemy wszystkie zmysły: wzroku, dotyku, węchu, słuchu, smaku, czucie głębokie, równowagę.
Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu mózg przetwarza informacje odbierane z różnych zmysłów, co pozwala na skoordynowaną i celową reakcję na otoczenie. W codziennym życiu przedszkolaka przejawia się to poprzez zdolność do skoncentrowania się na zadaniu mimo otaczających bodźców, zgranie ruchowe podczas zabaw czy zdolność do radzenia sobie z nowymi doświadczeniami sensorycznymi.
Integracja sensoryczna pomaga dzieciom w prawidłowym przetwarzaniu bodźców sensorycznych. W efekcie dzieci potrafią lepiej koncentrować się, uczestniczyć w aktywnościach grupowych w przedszkolu, a także radzić sobie z trudnymi emocjami i stresującymi sytuacjami. Prawidłowa integracja sensoryczna wspiera rozwój motoryczny, poznawczy i społeczno-emocjonalny dziecka.
Zabawy z integracji sensorycznej w przedszkolu powinny angażować różne zmysły, np.
Kliknij by zapisać się na dzień otwarty do wybranej placówki.
Kliknij by umówić rozmowę z dyrektorem wybranej placówki