Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby nas słuchało?

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby nas słuchało?

Rozmowa z dzieckiem to niełatwa sztuka. Zdarza się tak, że nasza pociecha w jednym momencie może nas słuchać, a za chwilę jego uwaga skupia się na zupełnie czymś innym. Zastanawiasz się, jak temu zaradzić ? Jest na to kilka sposobów.

Na blogu Pomarańczowej Ciuchci znajdziecie również inne bardzo ciekawe publikacje. Serdecznie zapraszamy do lektury. Tymczasem, podpowiadamy, jak rozmawiać z dzieckiem, żeby nas słuchało i odpowiadało na zadawane przez Nas pytania.

Jak rozmawiać z dzieckiem? Tytułem wstępu

W poniższym artykule dowiesz się, co zrobić, żeby Twoje dziecko mówiło Ci o swoich codziennych doświadczeniach i emocjach z nimi związanymi. Rodzice często mówią o tym, że trudno im rozmawiać z dziećmi o ich samopoczuciu i o tym, co się aktualnie u nich dzieje. Czasami sami nie wiedzą, jak rozpocząć rozmowę i zadać odpowiednie pytania, albo dziecko zbywa ich krótkimi odpowiedziami typu – „wszystko ok”, „ jest dobrze”, „nie pamiętam, co było w szkole/przedszkolu”.

Przez takie odpowiedzi niestety nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się o sukcesach dziecka, jego kontaktach z rówieśnikami, jak i o problemach, które mogą negatywnie wpływać na rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka, co będzie przyczyniać się do zachwiania poczucia własnej wartości i niskiej samooceny. A przecież okazywanie zainteresowania i zrozumienia to podstawa w relacji między rodzicami a dzieckiem.

Zobacz także | Gotowość szkolna – kiedy dziecko jest gotowe, aby pójść do szkoły?

Istotne jest to, aby dziecko mogło czuć się przy nas bezpiecznie i na tyle swobodnie, żeby dzieliło się z nami swoimi codziennymi doświadczeniami związanymi z jego nauką i kontaktami społecznymi w szkole czy przedszkolu.
 

Jak dowiedzieć się, co aktualnie myśli, czuje i przeżywa Twoje dziecko?

Jak rozmawiać z dzieckiem? Przede wszystkim musimy zacząć mówić mu o tym, jak ważna jest dla nas rozmowa, dotycząca codziennego samopoczucia i przeżywanych emocji kształtująca wasze więzi. Dziecko powinno czuć się ważnym członkiem rodziny i wiedzieć, że bierze udział przy podejmowaniu decyzji dotyczących waszego życia. Kolejnym krokiem jest zadawanie odpowiednich pytań, dzięki którym będzie mogło kształtować poczucie własnego ja, rozwijać swoją empatię i szacunek do siebie i  do drugiego człowieka.

Ważne, jest żeby na początku trzymać się pewnych zasad, które pomogą nam wprowadzić rutynę i wypracować schemat efektywnego porozumiewania się, dzięki któremu dziecko będzie mogło być przygotowane na rozmowę bez odczuwania zbędnego stresu, czy lęku.

Jak rozmawiać z dzieckiem? Wszystko, co warto wiedzieć:

● Rozmawiaj z dzieckiem zawsze w komfortowym dla niego miejscu, o podobnej porze – zaraz po wyjściu ze szkoły, czy przedszkola (to szczególnie ważne u młodszych dzieci, ponieważ z czasem mogą zapomnieć o tym, co się dzisiaj wydarzyło), podczas spożywania posiłku, wykonywania wspólnych

aktywności lub przygotowując się do snu.

● Poświęć dziecku maksimum swojej uwagi – utrzymuj kontakt wzrokowy i staraj się być na tym samym poziomie – jeżeli dziecko siedzi, usiądź obok niego, jeżeli stoi – kucnij przed nim. Badania pokazują, że dzieci dokładnie wiedzą, kiedy rodzic jest zainteresowany rozmową, a kiedy skupia się na

wykonywaniu innych czynności.

● Rozpoczynając rozmowę, zacznij od opowiedzenia dziecku o swoich doświadczeniach (szczególnie na początku, gdy dziecko niechętnie odpowiada na Twoje pytania). Możesz opowiedzieć o tym, jak minął Twój dzień lub co wydarzyło się u Ciebie w pracy.

● Mów spokojnym tonem, bądź cierpliwy, nie oceniaj, wyrażaj się jasno i precyzyjnie, mówiąc w zrozumiałym języku. By utrzymać zainteresowanie rozmową, możesz sparafrazować to, co powiedziało dziecko i przede wszystkim staraj się nie przerywać.

● Wspólnie z dzieckiem powiedzcie sobie o jednej złej i dobrej sytuacji (pamiętając o tej kolejności), która wydarzyła się w ciągu Waszego dnia. Powinieneś pamiętać również o tym, żeby zadawać konkretne pytania związane z jego doświadczeniami, przeżywanymi emocjami, rozwijając jego pewność siebie i

umiejętność radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.

Rozmowa z dzieckiem. Pytania, które należy zadawać:

1. Dbając o jego samoocenę, umiejętność wyrażania emocji i kształtowanie pewności siebie:

•         Czy pomogłeś dzisiaj któremuś ze swoich kolegów/koleżanek?

•         Czy zrobiłeś dzisiaj coś, z czego możesz być dumny?

•         Czy czułeś dzisiaj gniew/smutek/strach/radość/szczęście?

•         Czy możesz opowiedzieć mi o tym, co Ci się dzisiaj udało?

2. Rozwijające kompetencje miękkie, umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji rówieśniczych:

•         Jak myślisz – co czują inni, gdy jesteś dla nich miły?

•         Czy ktoś Cię dzisiaj zdenerwował lub był dla Ciebie niemiły?

•         Kto jest Twoim najlepszym przyjacielem? Czy możesz mi o nim opowiedzieć?

•         Co możesz zrobić, żeby inni Cię lubili i szanowali?

3. By dowiedzieć się co dzieje się u niego w przedszkolu/szkole:

•         Dlaczego lubisz/nie lubisz spędzać czas w szkole/przedszkolu?

•         Czego udało Ci się dzisiaj nauczyć?

•         Czy nauczyciel chwalił dzisiaj Twoją pracę – jeżeli tak, to dlaczego?

•         Jak reaguje Twój wychowawca, gdy prosisz go o pomoc lub gdy nie znasz

            odpowiedzi na zadawane przez niego pytania?

4. Dbając o Wasze relacje:

•         Jaki według Ciebie powinien być kochający rodzic?

•         Gdybyś mógł wprowadzić dwie reguły obowiązujące w naszej rodzinie, jakby brzmiały?

•         Za co najbardziej lubisz swoje rodzeństwo?

•         Jaki jest twój ulubiony zwyczaj rodzinny?

Jak rozmawiać z dzieckiem, czyli o czym jeszcze warto pamiętać?

Ważny jest jeszcze jeden aspekt. Rozmowa z dzieckiem to nie wywiad. Nie zmuszaj go do odpowiedzi, na wszystko przyjdzie czas. Gdy okażesz zainteresowanie i zrozumienie, dziecko po czasie samo przyjdzie i poprosi Cię o kontynuowanie rozmowy. Dlatego tak ważne jest, abyśmy zadawali i odpowiadali na pytania, dopytywali i reagowali na to co mówi dziecko – rozumiejąc,

wspierając i szanując je.

Oczywiście należy pamiętać o tym, że każde dziecko oczekuje od nas czegoś innego, w zależności od jego osobowości. W związku z tym powinniśmy obserwować, jak reaguje na zadawane przez nas pytania, analizując jego podejście do rozmowy. We wszystkim chodzi o zachowanie równowagi pomiędzy komfortem dziecka, a skutecznością naszych działań.

Mamy nadzieję, że dzięki nam już wiesz, jak rozmawiać z dzieckiem. Zapraszamy serdecznie do regularnych odwiedzin witryny Pomarańczowa Ciuchcia i lektury naszych wpisów.

Współpraca merytoryczna przy artykule:

Patryk Madaliński – psycholog

Zapisz się do Newsletter'a

Chcę otrzymywać porady ekspertów oraz informacje o najważniejszych wydarzeniach
w Pomarańczowej Ciuchci.

Udostępnij

Udostępnij na facebook
Udostępnij na linkedin
Udostępnij na twitter
Udostępnij na email

Zobacz więcej

Aktualności

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 

Miło nam poinformować, że wszystkie przedszkola Pomarańczowa Ciuchcia dołączyły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i otrzymały dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzięki

Chcesz wiedzieć więcej ?

Skontaktuj się z nami