Metody pracy w przedszkolu – jak uczą się dzieci?

Przeczytasz o:

Przedszkole to znacznie więcej niż tylko czas spędzony na zabawie. To przestrzeń, w której dzieci uczą się świata – przez ruch, emocje, eksperymenty i relacje. Dlatego tak ważne są metody, jakie stosujemy. W „Pomarańczowej Ciuchci” łączymy serce z wiedzą i nowoczesną pedagogiką. Pokazujemy, że nauka może być fascynującą przygodą – pełną odkryć, pytań i samodzielnych działań. Chcesz wiedzieć, jak to robimy? Zapraszamy!

Jakie metody pracy stosuje się w przedszkolu?

Współczesne przedszkole to już nie tylko kolorowe sale, klocki i śpiewanie przy pianinie. To dynamiczna przestrzeń rozwoju, gdzie metodyka pracy w przedszkolu zmienia się jak w kalejdoskopie, odpowiadając na potrzeby dzieci XXI wieku. Dzisiejsze metody pracy w przedszkolu to przemyślane strategie, które wspierają wszechstronny rozwój maluchów, ich indywidualne potrzeby oraz naturalną ciekawość świata.

Jakie metody pracy z dziećmi w przedszkolu są najskuteczniejsze? Jak wygląda metoda pracy w przedszkolu, która jednocześnie bawi i uczy? I wreszcie – jakie metody wychowania przedszkolnego stosujemy w Pomarańczowej Ciuchci? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Metody pracy z dziećmi w przedszkolu?

Metoda projektu w przedszkolu

Jedna z najbardziej angażujących i rozwijających form pracy. Metoda projektu w przedszkolu pozwala dzieciom aktywnie eksplorować tematy, które je interesują, poprzez obserwacje, badania, rozmowy, tworzenie prac plastycznych czy eksperymenty. Przykłady? Projekt „Kosmos”, „Zdrowie” czy „Zwierzęta w zimie”. Tą metodą dzieci uczą się współpracy, logicznego myślenia i prezentowania efektów swojej pracy. To metoda, która daje ogromne możliwości indywidualizacji i integracji międzyprzedmiotowej, a także pracy z dzieckiem zdolnym.

Metody aktywizujące w przedszkolu

To metody, które pobudzają do myślenia, działania i interakcji. Zaliczamy do nich burzę mózgów, dramę, gry dydaktyczne, mapy myśli czy odgrywanie ról. Metody te idealnie wpisują się w nowoczesne metody aktywizujące w przedszkolu, gdzie nauczyciel staje się przewodnikiem, a dziecko odkrywcą. Dzięki nim dzieci rozwijają kompetencje społeczne, uczą się współpracy i komunikacji.

Metoda oglądowa

Klasyczna, ale wciąż skuteczna. Opiera się na bezpośrednim poznawaniu przez zmysły: oglądaniu, dotykaniu, doświadczaniu. Świetnie sprawdza się w zajęciach przyrodniczych, wycieczkach edukacyjnych i pracy z pomocami dydaktycznymi. To właśnie metoda oglądowa pomaga dzieciom lepiej zrozumieć świat wokół nich, angażując percepcję wzrokową i słuchową.

Metoda czynna w przedszkolu

Czyli uczenie się przez działanie. Dzieci uczą się poprzez wykonywanie czynności: lepienie, budowanie, sadzenie, eksperymentowanie. Metoda czynna to prawdziwa klasyka, która nigdy się nie nudzi. Wzmacnia motorykę, planowanie działań i poczucie sprawstwa. W praktyce oznacza to np. samodzielne przygotowywanie posiłków, majsterkowanie czy sadzenie roślin.

Glottodydaktyka

To metoda nauki czytania i pisania opracowana przez prof. Bronisława Rocławskiego. Opiera się na wprowadzaniu liter w kontekście fonemów oraz pracy z tzw. „alfabetem fonogestów”. W przedszkolu sprawdza się doskonale, ponieważ łączy naukę z ruchem, śpiewem i zabawą. Dzieci uczą się rozpoznawać dźwięki mowy i ich graficzne odpowiedniki, co znakomicie przygotowuje je do edukacji szkolnej. Usprawnia percepcję słuchową, wzrokową, koordynację słuchowo-wzrokową, motorykę małą, kształtuje orientację przestrzenną, zapobiega powstawaniu dysleksji, dysgrafii i dysortografii.

Dziecięca Matematyka prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej

To metoda rozwijająca pojęcia matematyczne w oparciu o doświadczenia dziecka. Przedszkolaki uczą się liczenia, klasyfikowania, porównywania czy rozpoznawania rytmów poprzez zabawę, manipulowanie przedmiotami i codzienne sytuacje. Dzięki tej metodzie dzieci rozwijają logiczne myślenie i gotowość do nauki matematyki w szkole.

Metoda Montessori

Indywidualne podejście do dziecka, materiały rozwojowe, samodzielność i odpowiedzialność. To metoda, która rozwija koncentrację, porządek i motorykę. W Pomarańczowej Ciuchci elementy tej metody są obecne w codziennych aktywnościach. Pozwalają dzieciom rozwijać się w swoim tempie, zgodnie z własnymi predyspozycjami.

Pedagogika zabawy (KLANZA)

Radość, współpraca, brak rywalizacji. KLANZA łączy metody czynne i metody oglądowe z ruchem i muzyką. Idealna do integracji grupy i budowania pozytywnej atmosfery. Zajęcia prowadzone tą metodą są barwne, pełne muzyki i wspólnego śmiechu, co doskonale wpływa na klimat panujący w grupie.

Metody pracy z dzieckiem autystycznym w przedszkolu

W Pomarańczowej Ciuchci w grupach integracyjnych stosujemy zindywidualizowane metody terapeutyczne wynikające ze wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i naszych obserwacji związanych z indywidualną pracą z dzieckiem. W trosce o dostosowanie oddziaływań terapeutycznych do potrzeb dziecka i holistyczny rozwój każdego przedszkolaka tworzymy indywidualne plany edukacyjno-terapeutyczne opracowywane przez naszych psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów, mające na względzie całościowy rozwój dziecka z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy. Realizujemy wszystkie zalecenia zawarte w indywidualnym orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Metody pracy z dzieckiem zdolnym

W pracy z dzieckiem zdolnym stawiamy na metodę projektu, indywidualizację, zadania problemowe, rozwijanie kreatywności i samodzielnego myślenia. Przykłady? Konkursy, prezentacje, eksperymenty czy zajęcia z programowania. Takie dzieci potrzebują wyzwań, a my chętnie je tworzymy.

Multisensoryka

Nasza multisensoryka dla dzieci to eksplozja zmysłów! Dzieci uczą się poprzez doświadczanie zapachów, dźwięków, faktur i smaków. Ta metoda rozwija mowę, koncentrację i kompetencje społeczne. Sprawdza się zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej.

Zabawy paluszkowe i rymowanki

To nie tylko śmieszne wierszyki. To rozwój języka, pamięci i sprawności manualnej. Świetne jako techniki pracy w przedszkolu podczas codziennych rytuałów. Rymowanki angażują uwagę dziecka i wzmacniają pamięć sekwencyjną.

Ruch rozwijający Weroniki Sherborne

Dotyk, ruch i relacja z drugim człowiekiem. Te elementy pomagają dzieciom w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i współpracy. To także efekty pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – większe poczucie sprawczości, integracja z grupą i wzrost kompetencji społecznych.

Metody nauki języka angielskiego

W dwujęzycznych przedszkolach Pomarańczowej Ciuchci , gdzie język angielski jest obecny codziennie – i to w bardzo naturalny sposób, stosujemy dodatkowo sprawdzone i skuteczne metody nauki języków obcych.

·         Bazujemy na metodzie immersji językowej (zanurzenia w języku), w której nauczyciele angliści mówią do dzieci wyłącznie po angielsku. Edukacja anglojęzyczna odbywa się równolegle z edukacją polskojęzyczną, z wykorzystaniem wszystkich programów stosowanych w placówkach Pomarańczowej Ciuchci.

Stosujemy również:

·         CLIL (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe, w którym język obcy służy do prowadzenia zajęć matematycznych, przyrodniczych, plastycznych czy sportowych.

·         TPR (Total Physical Response) – reagowanie całym ciałem. Dzieci uczą się języka poprzez ruch, zabawę i działanie, co ułatwia rozumienie i zapamiętywanie.

·         CLT (Communicative Language Teaching) – komunikacyjne nauczanie języka. Liczy się przede wszystkim komunikacja – dzieci pracują w parach, grupach, ucząc się wyrażania swoich myśli w języku angielskim.

·         Direct Method – metoda bezpośrednia. Angliści prowadzą zajęcia tak, by dzieci jak najwięcej mówiły i słuchały. Zachęcamy je do zadawania pytań i formułowania odpowiedzi.·         Letters & Sounds – program fonetycznej nauki czytania, wykorzystywany w Wielkiej Brytanii. Pomaga dzieciom rozpoznawać dźwięki, uczyć się brzmienia i zapisu słów oraz rozwijać umiejętności czytania.

Nowatorskie metody pracy w przedszkolu.

Nowoczesne metody pracy w przedszkolu to przede wszystkim takie, które angażują dzieci całkowicie: umysłowo, emocjonalnie i fizycznie. W Pomarańczowej Ciuchci stawiamy na nowatorskie metody nauczania, które odpowiadają na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w przedszkolu.

W codziennej pracy nauczyciela liczy się nie tylko znajomość metodyki nauczania w przedszkolu, ale przede wszystkim umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia. To właśnie one budują motywację, kreatywność i chęć poznawania świata. Innowacyjne metody pracy z dzieckiem oraz kreatywne metody pracy w przedszkolu to nasza codzienność. Pracujemy elastycznie, uwzględniając zmieniające się potrzeby dzieci i ich rodziców.

Ważne są także formy pracy z dzieckiem: indywidualna, grupowa, zespołowa czy w parach. Każda z nich ma swoje zalety i miejsce w codziennym rytmie zajęć. Metody i formy pracy w przedszkolu muszą iść w parze – tylko wtedy przynoszą najlepsze rezultaty.

Jeśli szukasz prywatnego przedszkola w Warszawie, które łączy tradycję z nowoczesnością, serce z nauką, to Pomarańczowa Ciuchcia będzie strzałem w dziesiątkę. Nasze metody pracy z dziećmi w przedszkolu są nie tylko skuteczne, ale też radosne i pełne pasji.
Już teraz sprawdź, jakie metody stosujemy w Pomarańczowej Ciuchci w procesie adaptacji podczas przyjaznych zajęć adaptacyjnych.

Chcesz wiedzieć, co jeszcze zawiera podstawa programowa w przedszkolu? Zajrzyj na naszego bloga!

 

Te artykuły również Cię zainteresują:

 

Zapraszamy na Dni Otwarte w marcu.
👉🏻 Kliknij przycisk poniżej i wyślij zgłoszenie. Do zobaczenia! 🧡
Żłobek Warszawa