W Pomarańczowej Ciuchci wierzymy, że przedszkole to coś więcej niż miejsce przygotowujące dziecko do nauki szkolnej – to przestrzeń, w której każdego dnia rozwijają się umiejętności potrzebne w całym dorosłym życiu. Kompetencje emocjonalno-społeczne, zdolność współpracy, komunikacja, samodzielność czy twórcze myślenie to filary naszej pracy edukacyjno-wychowawczej. Zobacz, jak wspieramy te kompetencje w praktyce – codziennie, mądrze i z pełnym zaangażowaniem.
Tematy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu Pomarańczowa Ciuchcia
Aktywności wspierające rozwój kompetencji emocjonalno – społecznych w przedszkolu Pomarańczowa Ciuchcia prowadzimy codziennie, ponieważ wierzymy, że to właśnie ten obszar stanowi klucz do przyszłych sukcesów dzieci w dorosłym życiu. Dziecko, które w przedszkolu nauczy się rozpoznawać i wyrażać emocje, rozwiązywać konflikty i współpracować, zyskuje coś więcej niż tylko „dobry start w szkole”. Zyskuje narzędzia i strategie, których będzie potrzebować w relacjach z innymi, radząc sobie ze stresem, czy budując poczucia własnej wartości.
Bazujemy na autorskim programie wychowawczym „Karina Relacji” opartym o porozumienie bez przemocy i pozytywną dyscyplinę.
Tematy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu, które realizujemy, to m.in.:
- Ach, te emocje– czyli czym są emocje i jak sobie z nimi radzić?
- Jak być prawdziwym przyjacielem?
- Lubię wygrywać, umiem przegrywać – czyli jak radzić sobie z porażką?
- Droga do zgody, czyli do czego służy stolik rozwiązań?
- Lubię Cię i mówię nie – czyli o tym, jak z szacunkiem do innych stawiać granice.
- Miejsce, w którym mogę się lepiej poczuć – czyli magiczna moc samoregulacji.
Wszystkie te zagadnienia wpisują się w plan pracy zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu, a ich celem jest wspieranie maluchów w budowaniu zdrowej samooceny, umiejętności komunikacyjnych oraz postaw prospołecznych.
Jeśli interesują Cię przemyślane i sprawdzone metody pracy w przedszkolu, zapraszamy do odwiedzenia naszego wpisu: Metody pracy w przedszkolu – jak uczą się dzieci?
Ćwiczenia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu Pomarańczowa Ciuchcia
A jak to wygląda w praktyce?
- U nas nie ma dyżurnych – tylko posady grupowe. Każde dziecko ma codziennie jakieś zadanie do wykonania – tak, aby mogło wnosić swój realny wkład w życie grupy.
- Nie ma podnoszenia rąk – są patyczki gwarantujące, że podczas zajęć wszystkie dzieci będą mogły się wypowiedzieć.
- Nie ma miejsca, w którym dzieci mają usiąść i przemyśleć swoje zachowanie – za to jest miejsce w którym można się lepiej poczuć.
- Nie ma kar i nagród, za to jest motywowanie, docenianie i skupianie się na rozwiązaniach.
- I jest specjalny czas na zabawę dziecka z nauczycielem.
A przykładowe ćwiczenia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu, które regularnie prowadzimy:
Zabawy rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu:
- „Magiczna torba uczuć” – losowanie sytuacji i omawianie reakcji
- „Mistrz współpracy” – grupowe zadania wymagające porozumienia i wspólnej strategii
- „Koło złości” – sposoby na dziecięcą samoregulację, czyli sposoby radzenia sobie z frustracją i trudnymi emocjami
- „Stolik rozwiązań” – strategie na poradzenie sobie w konflikcie
- „Ugryzienia i życzenia” – komunikowanie z szacunkiem swoich potrzeb i granic
Rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych wspierają również nasze Grupy Integracyjne (zobacz, jak działają) oraz zajęcia takie jak Multisensoryka dla dzieci czy Rytmika w przedszkolu, które uczą empatii, uważności na potrzeby swoje i innych oraz współdziałania.
Osiem kompetencji kluczowych w przedszkolu Pomarańczowa Ciuchcia
Kompetencje kluczowe to zestaw umiejętności, postaw i wiedzy, które każde dziecko rozwija na swojej edukacyjnej ścieżce. Choć często kojarzone są ze szkołą, ich fundament powstaje już w przedszkolu! Sprawdź, jak wspieramy rozwój 8 kompetencji kluczowych w naszej placówce – codziennie, w sposób naturalny i dostosowany do wieku dzieci.
- Porozumiewanie się w języku ojczystym
Wspieramy dzieci w bogatym i poprawnym wypowiadaniu się, a także w rozwijaniu umiejętności czytania i pisania – stosując nowoczesną, dostosowaną do wieku dzieci metodę glottodydaktyki. Dzieci uczą się liter w sposób aktywny, przez zabawę, a ich rozwój językowy odbywa się w indywidualnym tempie. Każdego dnia rozmawiamy, słuchamy opowieści, tworzymy własne książeczki, uczymy się rymowanek i zagadek, co rozwija nie tylko język, ale i wyobraźnię. Zachęcamy dzieci do wyrażania emocji, opowiadania o swoich przeżyciach i zadawania pytań. Tworzymy przestrzeń, w której każde dziecko czuje się wysłuchane.
- Porozumiewanie się w językach obcych
W naszym Dwujęzycznym przedszkolu dzieci codziennie uczą się języka obcego w sposób naturalny – poprzez immersję językową. To znaczy, że drugi język towarzyszy im w codziennych sytuacjach: podczas zabawy, posiłków, zajęć tematycznych. Dzięki temu dzieci oswajają się z językiem tak, jak z językiem ojczystym – bez presji, w przyjaznym środowisku.
Dodatkowo nasze 6-latki uczestniczą w zajęciach z języka hiszpańskiego, co rozwija ich wrażliwość językową, otwartość na inne kultury i wzmacnia kompetencje komunikacyjne.
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
Nasze podejście do matematyki opiera się na metodyce Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, która kładzie nacisk na doświadczanie, rozumienie i przeżywanie matematyki. Dzieci uczą się liczyć, porównywać, klasyfikować, rozwiązywać problemy w sposób bliski codzienności. Eksperymentujemy także z prostymi zjawiskami przyrodniczymi, rozwijając ciekawość poznawczą i myślenie przyczynowo-skutkowe.
- Kompetencje cyfrowe
Rozwijamy kompetencje cyfrowe poprzez aktywną pracę z nowoczesnymi technologiami edukacyjnymi, dostosowanymi do wieku dzieci. Wykorzystujemy robota EMYSa, który wspiera naukę języków obcych, robot Zośka do nauki kodowania offline, a także ozoboty i Geniboty, które wprowadzają dzieci w świat programowania i logicznego myślenia. Dzieci uczą się nie tylko obsługi narzędzi, ale przede wszystkim: planowania działań, przewidywania efektów i współpracy w grupie. Wszystko to w atmosferze zabawy, bez presji i z ogromną dawką satysfakcji z tworzenia.
- Uczenie się przez całe życie (umiejętność uczenia się)
W naszej codziennej pracy pokazujemy dzieciom, że uczenie się to proces, który trwa całe życie i może być źródłem radości. Zachęcamy do samodzielnego odkrywania, doświadczania i zadawania pytań. Dzieci uczą się planować własne działania, podejmować próby i wyciągać wnioski.
Stawiamy na świadome budowanie motywacji wewnętrznej – dzieci uczą się dla siebie, nie „na ocenę”. Przypominamy, że błędy są naturalną częścią rozwoju, a wytrwałość i ciekawość to ich supermoce.
Tworzymy warunki, w których każde dziecko może działać we własnym tempie, rozwijać zainteresowania i doświadczać poczucia sprawstwa – bo właśnie wtedy rodzi się prawdziwa chęć do uczenia się.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie
W naszej placówce uczymy dzieci jak być razem – z empatią, zrozumieniem i odpowiedzialnością za siebie i innych. Od najmłodszych lat wprowadzamy elementy Porozumienia bez Przemocy (NVC), dzięki czemu dzieci uczą się wyrażać swoje potrzeby i uczucia w sposób spokojny i konstruktywny. Tworzymy przestrzeń do rozmowy, rozwiązywania konfliktów i budowania relacji opartych na szacunku. W codziennym funkcjonowaniu grupy dzieci pełnią odpowiedzialne role obejmując „posady grupowe”. –„stolikowych”, „krzesełkowych” lub „książkowych”. Takie zadania uczą współodpowiedzialności, zaangażowania i samodzielności, a jednocześnie dają dzieciom poczucie wpływu i sprawczości. Wspólne działania grupowe, rady przedszkolne, wspólne ustalanie zasad i wspólne świętowanie sukcesów uczą dzieci funkcjonowania w społeczności, odpowiedzialności za wspólne dobro oraz aktywnego udziału w życiu grupy.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość
W naszej pracy stawiamy na twórczą odwagę i sprawczość dziecka. Uczymy dzieci, że ich pomysły mają znaczenie – są słuchane, wspierane i realizowane. Dzieci mają możliwość samodzielnie planować zabawy, organizować aktywności w kącikach tematycznych, inicjować wspólne projekty czy nawet przygotowywać przedstawienia i pokazy dla grupy. W ramach zajęć rozwijających kompetencje przedsiębiorcze realizujemy autorski program oraz projekt „Mały finansista”, dzięki któremu sześciolatki:
- poznają wartość pieniądza,
- uczą się oszczędzania i planowania wydatków
- rozumieją różnice między potrzebami a zachciankami,
- podejmują decyzje zakupowe na podstawie zasobów i celu.
- Świadomość i ekspresja kulturalna
Wspieramy dzieci w wyrażaniu siebie poprzez muzykę, taniec, plastykę i teatr. Poznajemy różne formy sztuki, świętujemy tradycje z różnych kultur (również dzięki dwujęzycznemu środowisku), występujemy na przedszkolnych scenach, odwiedzamy galerie i zapraszamy artystów. Zachęcamy dzieci do twórczej ekspresji i szacunku wobec różnorodności.
Chcesz wiedzieć, jak to wszystko wpisuje się w wymagania edukacyjne? Przeczytaj o Podstawie programowej w przedszkolu.
W Pomarańczowej Ciuchci rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu to nie teoria, ale codzienna praktyka. Nasz zespół, potrafi reagować na potrzeby dzieci i tworzy bezpieczne, wspierające środowisko. Jeśli szukasz miejsca, które dba o wszechstronny rozwój malucha, poznaj nasze Prywatne przedszkola w Warszawie.
Szczególnie polecamy także nasze Zajęcia adaptacyjne – idealny początek przedszkolnej przygody!
Kompetencje kluczowe w przedszkolu – rozporządzenie wskazuje jednoznacznie, że to właśnie przedszkole ma przygotować dziecko nie tylko do nauki w szkole, ale do życia we współczesnym świecie. W Pomarańczowej Ciuchci przyjmujemy to wyzwanie z pasją i zaangażowaniem!
AUTOR:
Joanna Goc-Matyskiel
pedagożka, edukatorka Pozytywnej dyscypliny, trenerka TUS oraz krytycznego myślenia
Te artykuły również Cię zainteresują:
- Zerówka w szkole czy w przedszkolu?
- Immersja językowa – na czym polega?
- Jak pobudzać dziecięcą ciekawość?
- Pozytywna dyscyplina – czym jest i na co zwrócić uwagę?