Uwaga! Oferta specjalna - Pomarańczowy okres próbny! Podpisz umowę na 3 miesiące i płać tylko za dni pobytu dziecka w przedszkolu/żłobku. Zapisy zamykamy 30 września! Zapraszamy!

Jak ZORGANIZOWAĆ CZAS dziecka i rodzica w domu w duchu POZYTYWNEJ DYSCYPLINY? - Aktualności
AKTUALNOŚCI Przedszkoli Pomarańczowa Ciuchcia

Jak ZORGANIZOWAĆ CZAS dziecka i rodzica w domu w duchu POZYTYWNEJ DYSCYPLINY?

Opieka nad dzieckiem w domu, kiedy rodzic równolegle pracuje zdalnie i musi poświecić czas na sprawy zawodowe to duże wyzwanie.

Jak zorganizować ten czas? Jak dać dziecku poczucie przynależności i znaczenia, jednocześnie pracując online? 

 

Dziecko nieustannie potrzebuje czuć, słyszeć, widzieć, że jest dla nas ważne. To brak poczucia przynależności i znaczenia powoduje, że podejmuje zachowania (także te przez nas nieakceptowane), które w jego mniemaniu pozwolą odzyskać mu naszą miłość.

Jak dać mu to poczucie, jednocześnie pracując online? Mamy na to kilka pomysłów:

 

1.Warto ustalić plan dnia dla całej rodziny, zaznaczając w nim,kiedy spędzamy czas na wspólnej zabawie, a kiedy każdy z nas zajmuje się ważnymi dla siebie sprawami. 

 

2.Wprowadzić codzienne rutyny - np. wspólnie jemy śniadanie, potem przez 30 minut mama pracuje przy komputrze (czas na sprawdzenie poczty), a dziecko rysuje, układa puzzle, buduje... 

 

3.Zachęcać dziecko do uczestnictwa w pracach domowych lub wprowadzić pierwsze obowiązki np. pomoc w rozpakowywawaniu zmywarki, nakrywanie do stołu. 

 

4.Wspierać samodzielność i poczucie sprawstwa - w końcu jest czas na próby samodzielnego ubierania, zapinania guzików, wiązania butów... 

 

5.W sytuacjach trudnych skupiać się na poszukiwaniu rozwiązań, zamiast na konsekwencjach.

Nie pytać: Dlaczego? / Kto? / Ile razy?

Zapytaj: "Czego potrzebujesz, żeby się lepiej poczuć?" lub daj ograniczony wybór: "Wolisz teraz zostać sam, czy potrzebujesz się przytulić?"

 

6. Doceniać i dziękować - czyli być uważnym na to, co dzieje się tu i teraz. „Doceniam to, że kiedy potrzebowałam popracować, ty zajęłaś się rysowaniem.”

 

7. Zamiast mówić „nic się nie stało” zostawić dziecku przestrzeń na popełnianie błędów i kształtować u niego przekonanie, że są one doskonałą okazją do nauki.

 

8. Słuchać tego, co dziecko ma nam do powiedzenia. Przerwijmy nasze zajęcia lub - jeśli nie możemy tego zrobić w danym momencie - poinformujmy dziecko o czasie, w jakim planujemy zakończyć nasze zadania i konsekwentnie się go trzymajmy. 

 

9. Pokazać dziecku ulubione zabawy z dzieciństwa. Możecie zbudować namiot z krzeseł, kocy i poduszek, zrobić stępelki z ziemniaków, zagrać w klasy, ciuciubabkę.

 

10. Znaleść  przestrzeń i czas do zadbania o swoje potrzeby.