5 zdań, które utrudnią Ci efektywną rozmowę z dzieckiem - Pomarańczowa Ciuchcia – prywatne przedszkola i żłobki Warszawa

5 zdań, które utrudnią Ci efektywną rozmowę z dzieckiem

5 zdań, które utrudniają Ci efektywną rozmowę z dzieckiem

Pewnie każdy z nas zna ten moment, kiedy traci cierpliwość i nie może poradzić sobie z emocjami dziecka – to ta chwila, kiedy czujemy, że za moment wybuchniemy niczym wulkan. Przedstawiamy 5 zdań, których w opinii psychologów, nie warto używać w rozmowie z dzieckiem.

Często zdarza się, że w kontakcie z naszymi pociechami wypowiadamy słowa, których potem żałujemy lub potęgują jeszcze większą frustrację i złość zarówno u Nas, jak i u Naszego dziecka. To oczywiste, że wszyscy mamy prawo do słabszego dnia, czy gorszego samopoczucia. Dlatego nie warto się tego wstydzić.


Powinieneś szukać rozwiązań, które pomogą Ci „rozbroić” Twoje dziecko i jego emocje. Dlatego przedstawiamy Wam 5 zdań, które utrudniają efektywną rozmowę  z dzieckiem.

Proponujemy również alternatywne komunikaty, dzięki którym okażesz wsparcie swojemu dziecku i zaczniesz właściwie modelować jego zachowania.W wolnej chwili zapraszamy Cię również na naszego bloga, gdzie znajdziesz o wiele więcej ciekawych i przydatnych treści.

Te teksty warto przeczytać

Nim o komunikatach, które utrudniają efektywną rozmowę z dzieckiem, podrzucamy Wam kilka przydatnych publikacji, które z całą pewnością jeszcze lepiej pomogą Wam zrozumieć Wasze pociechy i pomóc w ich właściwym wychowaniu:

1. Zamiast „Przestań krzyczeć!”, możesz powiedzieć: „Widzę, że jesteś zdenerwowany. Zacznę Cię słuchać, jak będziesz mówić do mnie spokojnym tonem”.

Dzięki temu uświadamiamy dziecku, że nie podoba Nam się to, że na Nas krzyczy. Pamiętajcie, że Wy również nie powinniście odzwierciedlać zachowania dziecka i mieć uniesionego tonu głosu. Najważniejsze jest to, żeby powtarzać komunikat do oczekiwanego efektu.

Kontynuuj rozmowę dopiero, jak dziecko zacznie mówić do Ciebie spokojnym tonem. Do tego czasu bądź przy nim, wspieraj, proponuj pomoc w zrozumieniu emocji, jednak nie kontynuuj rozmowy.

2. Zamiast „Wstyd mi za Ciebie”, możesz powiedzieć: „Jest mi bardzo przykro, gdy tak się zachowujesz”.

Dzięki temu dziecko będzie wiedziało, że Tobie również zależy na jego zachowaniu. Przecież gracie w jednej drużynie i powinniście się wspierać, szczególnie w momentach kiedy dziecko zachowało się nieodpowiednio.

Pamiętaj, że dzieci dopiero zdobywają doświadczenia i uczą się poprawnych zachowań. Twoim zadaniem jest mu pomóc wyciągać poprawne wnioski z nieodpowiednich zachowań.

3. Zamiast: „Ile razy mam Ci jeszcze to powtórzyć?”, możesz powiedzieć: „Zauważyłam/em, że nie usłyszałeś tego co powiedziałam za pierwszy razem. Teraz będę mówić do Ciebie szeptem. Postarasz się mnie usłyszeć?”.

Dzięki takiemu rozwiązaniu przede wszystkim dbamy o swoje emocje i nie doprowadzamy do krzyku. Przerzucamy też uwagę dziecka na nasz komunikat i zamiast doprowadzać do obustronnej frustracji proponujemy wspólną, prostą zabawę, która powinna pomóc Wam w komunikacji.

4. Zamiast: „Jesteś niegrzeczny!”, możesz powiedzieć: „Twoje zachowanie jest nieodpowiednie. Co powinieneś teraz zrobić?”.

Dzięki temu przerzucamy uwagę dziecka nie na jego osobę, tylko na jego zachowanie. Następnie prosimy je, aby zwizualizowało swoje zachowanie i samo znalazło właściwe rozwiązanie na poprawę swojego zachowania. To bardzo ważne, aby uczyć dziecko i kształtować jego świadomość, że samo potrafi zmienić swoje zachowanie.

5. Zamiast powiedzieć: „Natychmiast idź do swojego pokoju!”, możesz powiedzieć: „Zostanę z Tobą tak długo, jak będziesz tego potrzebować. Czy mogę Ci jakoś pomóc?”

Dzięki takiemu zachowaniu okażesz zrozumienie dla zachowań dziecka, pomożesz mu i przede wszystkim zapewnisz mu poczucie bezpieczeństwa. Nikt z Nas nie chcę czuć się odrzucony i niechciany. Wszyscy potrzebujemy wsparcia, szczególnie w tych trudniejszych momentach.

I tak oto znasz już 5 zdań, które utrudniają Ci efektywną rozmowę z dzieckiem. Pamiętaj! To Ty najlepiej znasz swoją pociechę i wiesz, czego jej trzeba. Jednak czasami pod wpływem emocji, każdy nie wie, jak zareagować i potrzebuje wsparcia.

Dlatego jesteśmy tutaj dla Ciebie, żeby Ci pomóc. 

Patryk Madaliński,

Psycholog, pedagog

Udostępnij

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Zobacz więcej

Chcesz wiedzieć więcej ?

Skontaktuj się z nami

Używamy plików cookies. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
polityka prywatności, polityka cookies